donderdag 3 januari 2013

Lees-, kijk- en luistertips: De magie van 'wit'.



Spierwit, zilverwit, sneeuwwit, hagelwit, melkwit, ivoorwit, gebroken wit,..
Voor de filmliefhebbers zetten we een aantal aanraders in de spotlights, waaronder de bekroonde documentaire ‘Touching the void’ die het waargebeurde verhaal vertelt van een barre overlevingstocht in de Zuid-Amerikaanse Andes, de kaskraker ‘Das Weisse Band’ en de film over witteboordencriminaliteit ‘Whistleblower’.
Graag wat muzikale inspiratie? We verzamelden sfeervolle muziek rond het thema. Geniet van de hit ‘Nights in white satin’ van The Moody Blues en van ’Blanche en zijn peird’ en ‘Bange blanke man’ van Willem Vermandere. Dé absolute favoriet van de bibliotheekmedewerkers is toch nog steeds, ‘De eerste sneeuw’ van Jan De Wilde. Nog een echte meezinger: ‘Una paloma blanca’ van de George Baker Selection.
We verzamelden witte boeken en belandden in witte oorden…
Deze romans kunnen de bibliotheekmedewerkers alvast aanraden: ‘Hemel en hel’, het eerste deel van een trilogie van de IJslandse schrijver Jón Kalman Stefánsson. Het is een prachtige en aangrijpende roman met filosofische bespiegelingen over het leven en het geweld van de natuur. Voor Hemel en hel ontving Kalman Stefánsson vorig jaar de Per Olov Enquistprijs.
Nog een roman waarvan het verhaal zich afspeelt in IJland is  ‘Kind van sneeuw’ van Eowyn Ivey. Een intrigerend sprookje met als thema kinderloosheid.
Ook een absolute aanrader is het boek ‘Mont Blanc’ van Edzard Mik. Behalve een beklijvend coming of age-verhaal over een man van middelbare leeftijd die niet volwassen wil worden, is 'Mont Blanc' een prachtige alpinismeroman. De bergen zijn het alom aanwezige en prachtige décor. Edzard Mik vangt hun schoonheid in bloedmooie beelden en draagt hun fatale aantrekkingskracht op de lezer over.
We kunnen bij dit thema ook niet voorbijgaan aan de roman ‘Wit is altijd schoon’ van Leo Pleysier. Deze werd genomineerd voor de prestigieuze AKO Literatuurprijs 1989 en bekroond met de Ferdinand Bordewijk Prijs en de Dirk Martensprijs. Het is een prachtig eerbetoon aan zijn overleden moeder. De titel verwijst naar haar bezorgdheid over haar opbaring en begrafenis, over wat de mensen zullen denken. Zelfs na haar dood, hoort de schrijver haar stem die hem onophoudelijk bemoedert en toespreekt: ‘Neem maar witte bloemen. Wit is altijd schoon’. 

Geen opmerkingen: